Oppskrift på sunne fastelavnsboller.

På facebook er det nå trusler om at folk skal komme å ta mine boller og de skal sette seg på meg så jeg ikke kommer meg noen vei.  Så jeg finner ut at det tryggeste er å dele oppskriften på mine boller med dere her. Bollene er sunnere enn vanlige boller, og vaniljekremen er hjemmelagd.

De beste bollene, uten tvil.

Ingredienser for 12-14 boller

70 Gr Smeltet smør

2 Dl ekstra melk, (eller den melken du ønsker)

1 Pk tørrgjær

8 Ss Sukrin

1 Ts kardemomme

180 Gr mager vanilje kesam

7 Ss Bakepro ( kan sløyfes)

Hvetemel

1 Egg

 

Slik gjør du

Smelt smør og bland inn melken. Pass på så blandingen er lunket og ikke for varm. Visp inn gjær, sukrin, kardemomme og mager kesam. Visp inn bakepro og hvetemel til deigen blir fin og smidig. Hev i ca en time.

Rull så boller av deigen og la de etterheve i ca 45 minutter. Pensle de så med egg og stek de på 200 grader i midterste trille i ca 13-15 minutter, men dette varierer fra ovn til ovn.

Jeg lagde også hjemmelagd vaniljekrem, men den skal dere få oppskriften på senere. Bollene ble skikkelig god. Saftig, søt og god. Så denne oppskriften anbefales på det sterkeste. Selv om det ble litt i seneste laget å få oppskriften på disse nå, så er det jo morsdag om en uke. Perfekt til en mor som fortjener kun det beste. Jeg skal sørge for å gi dere oppskriften på vaniljekremen til den tid.

Ha en fortsatt fin kveld.

 

#Oppskrift #Boller #fastelavns #Helse #Sunn #Inspirasjon #Tips #Hjemmelagd #Bakst #Brødbakst

-Randi Annette-

6 kommentarer
    1. Henriette Celin: Bare hyggelig 🙂 De ble så gode at jeg kunne trodd de ble kjøpt på et bakeri. Og det er ikke for å skryte, men det ble faktisk veldig bra. Bakrepro er en god å bruke i bakverk. Den setter i så fall prikken over i’en etter min mening 🙂

    2. Klin: Hei pg takk for tilbakemelding. For min del så ble det svært lite hvetemel og jeg spiste ikke mer enn to boller. Det er første gang jeg hører dette også 🙂 Takk for tips! 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg