Vil jeg bli en del av et dopingmiljø?

Å konkurrere innen fitness er i dag en sport som er veldig populær. Selv har jeg hatt lyst i fire år, men har aldri tatt steget. Grunnen til det er egentlig ganske enkelt. Jeg har ikke bestemt meg skikkelig enda. Men, det som skremmer meg, er de harde fakta. Jeg har snakket med en del innen dette miljøet, og jeg har fått høre både fordeler med det, og ulempene med det. Det er også litt hva en selv gjør det til. Hvis man henger seg opp i alt det negative, så blir det negativt. Det krever at man går i sin egen boble, har jeg forstått.

 

 

Men, det som skremte meg, var de harde fakta om de som ble tatt for doping.

 

 

Jeg tenker at en coach vil nok gjøre det som trengs for å få sin utøver til å yte maks og nå helt til topps. Det er reklame for klubben de stiller for, så det er klart at man går all in også. Men, jeg er utenfor og jeg vet ikke hva som er sant og ikke. Hvem har skyld i dette? Er det riktig å slå hardt ut mot klubben for eksempel, for at utøvere er tatt for doping? Har utøvere gått bak ryggen på sin coach? Dette er bare for å sette perspektiv på det. Klubbene kan oppleve å få skyld for noe de kanskje ikke har vært med på. Har dere tenkt på det?

 

Les: 9 dopingtatt

 

 

 

Jeg vet i så fall at jeg ville gått all in med hard trening og viljestyrke uten doping. Hvor kult er det å vinne, og vite at man har jukset? Hvilke signaler gir det til de unge som ser opp til de som stiller i slike konkurranser?

Del gjerne.

 

#Fitness #Konkurranse #Trondheim #doping #Kaliber #Fitnessutøver #Kroppsbygging #athleticfitness #lørdag #nm #Skjønnhet

-Randi Annette-

10 kommentarer
    1. Jeg tror ikke så veldig mange i bikini-fitness doper seg. Eller athletic fitness, for den del. Og jeg tror nok også mesteparten av doping skjer blant menn. Mulig jeg tar feil, men det er i alle fall hva JEG tror! 😛

    2. Drea K.: Jeg tror vi ville blitt overrasket. Atletic Fitness er svært krevende det også på sin måte. Må ha bra symmetri og det krever sitt på sin måte, har jeg skjønt.
      Håper det blir like mye fokus på damer som menn i alle idretter, generelt.

    3. Etter hva jeg har skjønt så er det visst så og si alle som driver med dette som har brukt eller bruker noe form for ulovlige stoffer. Dette er til og med i bikinifitness og “lettere” klasser. Selv har jeg egentlig mistet mye av respekten for sporten etter jeg fikk vite hvor mange som drev med det. Å gjøre det uten noen ekstra hjelp er jo mye vanskeligere, men det er jo mulig. Det triste er at siden så mange gjør det blir det “normalisert” i de miljøene. Siden så mange gjør det er det også vanskelig å vite hvem som faktisk er clean, i og med at mange påstår det selv om de har brukt. Det blir mistenkeliggjøring og man vil anta at de som er i toppen jukser uansett. Så klart vil man ikke kunne oppnå et like bra resultat i bodybuilding hvis man er ren, men synes det er trist at det brukes i “alle” klassene.
      Om du kommer til å konkurrere ønsker jeg deg lykke til og håper du velger å si nei til juksing 🙂

    4. Lene Helgesen: Helt enig. Jeg mener at vi ikke skal tenke at de som konkurrerer innen bikini aldri gjør det fordi det er mindre fokus på det å bygge muskler. Jeg tror at når man signerer en kontrakt så må man være villig til å gi alt og gjøre alt en coach ber deg om. Jeg vet ikke da om det innebærer en form for doping eller ikke. Men, som jeg skriver i innlegget, så er det faktisk slik at en coach vil ikke hjelpe noen som ikke er villig til å vinne. Og hvis man ser underveis i oppkjøringen at man ikke kommer til å få nok muskelmasse, så er det kanskje enkelt å si at DU MÅ ta dette stoffet, ellers kan du bare glemme å bli i sceneform. Det er i så fall det jeg ser for meg…… Jeg skal aldri ta noe som helst av ulovlige stoffer. Da får jeg heller finne på noe annet 🙂 Takk for din kommentar.

    5. Virker som en spennende men veldig krevende sport!
      Veldig vanskelig å vite med sånne saker, om det klubben eller personen sin skyld. De kommer jo ikke akkurat ut å innrømmer det…
      Er også helt enig med deg i at det absolutt ikke er kult å vinne på feil måte og på grunn av dop. Huff. Nei mye bedre å vinne ærlig og redelig ^^

    6. Henriette Celin: Jeg vil også beskytte fitness sporten litt da jeg regner med at det er på ordinære senter også. Men, det er nok mye mer “vanlig” enn vi tror. Det er nok gammelt-nytt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg