Gi mer faen – få et bedre liv.

Jeg har lyst til å sette fokus på det med mat og kosthold, generelt. I dag så er det veldig trendy å spise sunt og ikke minst lage det som er mindre sunt, sunnere. Det er alt ifra snacks til bakst og ulike middager. Hjemmelagde sunne kjeks, sunne skoleboller og lasagne uten pasta. Det er veldig bra at bloggere og mateksperter deler sine oppskrifter og opplevelser rundt dette med de som ikke er like kreative. Selv har jeg hoppet på denne trenden da jeg elsker å leke meg på kjøkkenet. Det å prøve og feile gir meg inspirasjon og det å få til en sunnere type kjeks for eksempel er jo midt i blinken når jeg kjenner søtsuget kommer. Men, det er viktig å finne roen og ikke stresse alt for mye.

 

Ta et pust i bakken, og få matro.

 

 

Jeg har oppdaget at det er noen som ikke har et sunt forhold til mat lengre. Og det er kanskje ikke så enkelt å finne matro i denne verdenen vi lever i den dag i dag. Jeg leser daglig noen blogger, og jeg ser det forsåvidt også på facebook, at jenter skriver om alt det de har kjøpt inn som er for eksempel en sunnere olje, sunnere sjokolade og at de faktisk har kun spist ett måltid som inneholdt kylling – og that’s it. Dette er jo ikke bra. Misforstå meg rett, det er ikke feil å kjøpe en sunnere olje, men jeg tenker på om dette har gått for langt for enkelte. De jeg har sett trenger kanskje ikke å bruke penger på å kjøpe den dyre oljen, for de er mer enn slak nok i fra før. Det skrives om hvor mye de har trent, og hvor lite de har spist. Og det er kanskje ikke så rart at de gjør det. De er unge og de tror at det er dette som skal til for å bli akseptert.

 

Dette skal til for at jeg skal bli tynn. Det er dette jeg må gjøre.

 

 

Jeg synes det er nifst å tenke på det. Jeg husker selv hvordan det var når jeg begynte å lese ulike blogger. Jeg så mer og mer av produkter som stevia, sukrin gold og bakeprotein hos bloggerne. Det var ikke mange som skrev om at de tok seg en fest, de spiste smågodt og de spiste potetgull. Det var kun de gode sidene, som ikke nødvendigvis var så gode. Ikke for alle – i så fall. Så da tenker jeg litt på det når jeg selv blogger. Jeg skriver så klart ikke alt jeg spiser hele tiden, for det har ikke mine lesere noe interesse av. Men, på en annen side, så skriver jeg heller ikke at jeg bare spiser sunt, at jeg aldri drikker en øl og lignende. For, jeg gjør jo det. Det er super viktig for meg å fortelle mine lesere at jeg er akkurat slik som alle andre. Jeg unner meg ting, men prøver å være flink midt i uken. Og blir jeg fristet til å spise sjokolade, slik som jeg ble i dag. Ja, så gjør det absolutt ingen verdens ting. 

 

Det skader ikke å unne seg det som samfunnet mener er mindre akseptert. Det er din kropp, og kroppen betyr ikke alt. En god resept på et godt liv, er å gi litt mer faen.

 

 

 

-Randi Annette-

 

 

 

6 kommentarer
    1. Man burde absolutt gi mer faen ja. For hva andre syntes, og hva som fremstilles å være riktig i media, er ikke nødvendigvis riktig for deg. Alle burde velge det de selv vil. Å spise usunt eller ikke, unne seg noe godt i blant, ha en godt og variert kosthold, osv. (:

    2. Henriette Celin: Ja. Og er egentlig mat alt her i livet? I det store og hele så er det vel det å være frisk og det å ha noen som er glad i deg enda viktigere. Sunn helse er viktig, ja. Men, det får være grenser.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg