Et uspiselig samfunn. Voldtekt og kidnapping

Jeg synes det er helt forferdelig å tenke på hvordan samfunnet har blitt. Det har lenge vært ustabilt, det er det ingen tvil om. Jeg husker da jeg flyttet til Trondheim for 10 år siden. Da var det ikke mye tull som det er i dag. Da ble man redd tvert man hørte om en voldtekt eller en alvorlig voldsepisode. Men, i dag er det mer vanlig, dessverre. Man reagerer ikke like sterkt på det i dag. Men, en ting reagerte jeg på her om dagen og jeg synes det utrolig trist at samfunnet vårt har blitt formet slik det er i dag.

 

Som dere vet var det første skoledag for mange denne uka. Jeg så bilder av mange flotte barn på facebook. Så stolte med fine klær på og ikke minst den nye skolesekken sin. Men, det var noe med denne sekken.

 

 

Jeg har oppfattet det slikt at det er regler for hvor barnas navn skal stå på sekken. Å først så tenkte  jeg om det var så viktig?! Men, så kom svaret. Jo, barnas navn bør stå inni sekken og ikke utenpå at den er synlig. Det er fordi fremmede kan rope på barnet, fordi de ser barnets navn. Å barn er jo lett å lure, det vet vi alle. Da kan barna lettere bli dratt med i en bil fordi de oppfatter at personen kjenner barnet. Så dette traff meg skikkelig og jeg bestemte meg for å blogge om det så dere som leser dette kan dele det med andre. 

 


 

 

Man skal ikke være paranoid heller, men det handler om å ta ansvar. Gjør noen endringer og ta noen grep. Det er mer å tape på å ikke gjøre det enn å faktisk sy noe over navnet eller tegne over det. Jeg synes det er skremmende at det har blitt slik, men man må vel bare innse at samfunnet har blitt formet på denne måten. Trist synes jeg. Men, det handler kanskje i korte trekk å ta noen forhåndsregler. Det skremmer ikke meg fra det å hverken få barn eller det å omgås med ukjente mennesker.

 

Jeg har opplevd litt selv igjennom livet som gjør at jeg er litt skeptisk til enkelte ting og situasjoner. en bagasje jeg kunne ha vært foruten. Ikke noe jeg ønsker å gå noe innpå, men poenget er at man lærer så lenge man lever. Og samfunnet er som det er, men vi kan alle bidra til at det kan bli bedre.

 

Ta vare på hverandre.

 

Del gjerne innlegget på dine sider. Kanskje noen trenger å vite dette.

 

 

 

#Trondheim #Trdby #Skolestart #Skole #Barn #Voldtekt #Vold #Helse #Blogg #nettavisen #Helg #fadderuka #ungdom

-Randi Annette-

5 kommentarer
    1. Jeg tror ikke samfunnet har utviklet seg negativt. Jeg tror akkurat like mye kjipt hendte for 10 år siden, men det ble ikke snakket om. I dag blir det det. Det har aldri vært større fokus på voldtekt, og det er for at vi er i gang med en ny åpenhet og et nytt fokus. Det er positivt – ikke negativt. 🙂 samfunnet er nok i endring i positiv retning, selv om det ikke kan virke sånn for at man får høre om så mye mer.

    2. Virkelighetensverden: Så klart er det jeg tror og mener en ting, og fakta noe annet. For min del var jeg ikke interessert i nyheter for seks syv år tilbake. Og tillegg til at jeg leser mer i dag og at det har blitt mindre tabu er også slike nyheter mer i media. Man hører om det nesten daglig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg