HVA HAR JEG GJORT FOR Å FORTJENE DET?

Det er det store spørsmålet. Eller, jeg har kanskje ikke gjort noe spesielt, ikke vet jeg. Men den siste tiden så har enkelte mennesker rundt meg åpnet seg til meg uten å kjenne meg. Faktisk uten å kjenne meg i det hele tatt. Men det sier mye om meg synes jeg. Uten å virke høy på meg selv, så har jeg faktisk gått litt inn i meg selv og prøvd å reflektert litt rundt det. Det har vært snakk om de store valgene her i livet. Den såre historien som har påvirket hvordan et menneske er i dag. Erfaringer fra det å være i gjørma, sitte fast og slite med det å komme seg opp.

 

Mennesker jeg kanskje aldri møter igjen. Mennesker jeg kanskje kommer til å se nå og da. Vi har hatt den gode samtalen. Jeg har sett de rett i øynene, lyttet på det de har fortalt. Nesten felt en tåre fordi jeg føler med dem. Det har vært noen sterke historier, men de har ikke stoppet opp. Jeg har heller ikke sluttet å lytte. Jeg har vært der. Unngått alt for mye av setninger som: Jeg forstår akkurat hva du sier. Jeg vet hvordan du har det. Jeg, jeg og meg. 

 

 


Foto: Silje Bullgård
 

 

Noen ganger trenger du ikke å ha vært i deres sko, men det hjelper mye å være der. Vise omsorg ved å lytte.

 

Det er ikke alt vi må forstå for å kan stille opp for noen som trenger den gode samtalen. Eller å ha vært der selv. Men det er kanskje noe med meg som gjør at de åpner seg for meg. Jeg får ofte høre: Jeg hadde egentlig ikke tenkt å fortelle deg dette. Men jeg merker jeg bare prater. Du er så enkel å prate med. Jeg føler jeg kan stole på deg. Du er et flott menneske.

 

Det å høre slike ord og setninger ifra folk, uten å føle at du egentlig har anstrengt deg noe særlig, sier vel bare at det er naturlig. 

 

Dette varmer skikkelig. Jeg er takknemlig for at de greier å åpne seg opp til meg. Jeg setter stor pris på det, selv om det kan være vanskelig å høre på. Hva jeg har gjort for å fortjene tilliten, vet jeg ikke. Men den gode samtalen kan gjøre underverker. 

 

 

#venner #helse #psyke #psykisksyk #psykisk #venner #mai #depresjon #angst #livet #familie #støtte #kjærlighet #samfunn #mobbing #trondheim

-Randi Annette-

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg