Å TAKLE DINE EGNE FØLELSER

Jeg er så irriterende til tider. Å jeg vet det så himla godt selv også. Jeg er alt for hønemor og jeg legger meg borti ting jeg ikke har noe med. Eller, jeg kan ha noe med det, men jeg har alltid en mening om ting. Selv om jeg ikke liker eller takler det som det eventuelt er snakk om, så trenger det ikke å bety at andre har den samme oppfatnngen som meg. Dette er kanskje en måte å få opp øynene mine selv på, ikke vet jeg. Jeg vet bare en ting, og det er at selv om jeg ser svært mørkt på noe eller hadde foretrukket å gjort ting annerledes, så betyr det strengt tatt ikke at andre ikke kan takle det bedre enn meg.

 

Det kan være små bagateller til viktige ting. Men jeg vet med meg selv at jeg er en typisk hønemor, på godt og på vondt.

 

Det handler jo så klart om at jeg bryr meg om de rundt meg. Dersom jeg har en dårlig opplevelse med noe, så blir det så klart slik at jeg advarer andre eller at jeg gir de mine erfaringer rundt det. Å da er det fort gjort å ta litt overhånd. Jeg har i grunn ikke noe spesifikt eksempel her da det er ikke noe som har skjedd nå den siste tiden som gjør at jeg tar opp dette nå, men jeg får ofte følelsen selv om at jeg er kanskje litt vel påpasselig og omtenksom over de som er rundt meg.

 

Bra å bry seg – ja, men det finnes vel grenser.

 

Jeg tror for eksempel at en voksen person ville blitt svært stresset over å se et barn klatre i et tre dersom den voksne personen selv har gjort dette, men da havnet i en liten ulykke med å ramle ned for så å knekke en arm. Eller slik som i mitt tilfelle i mine yngre dager der jeg syklet uten hjelm, slo hull i hake og hodet. Ja, da blir man kanskje mer påpasselig til andre rundt seg da.
Ikke for det, jeg syklet uten hjelm for ett år siden da en liten gutt på 5-6 år stoppen meg å sa “du må itj sykkel uten hjælm……..”

 

Nei, så rett hadde han. Så jeg er kanskje ikke et så godt eksempel selv på hva som er rett og galt da. Jeg bare tror det selv. Nå er jeg skikkelig streng med meg selv her, og jeg setter det på spissen for å få frem mitt poeng. Jeg er ganske grei og hyggelig. Å være omtenksom er vel bra det? Jeg er vel bare veldig kritisk til meg selv nå. Men hvem er ikke det mot seg selv?

 

-Randi Annette-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg