NYTTÅRSFORSETTET ALLE BURDE HATT

Nå som det er et nytt år, er det nyttårsforsett som er i tiden. Noen orker ikke å forholde seg til det, mens andre er svært opptatt av å lage seg noen mål i det nye året. Det er uten tvil kosthold, nedgang i vekt og trening som er det store målet for mange. Og ikke minst de som skal stumpe røyken eller kutte ut snusen. Men det er så mange ande ting man kan ha som mål. Helsen er bra å ta vare på så slike mål er jo veldig bra, men det er ikke bare det som burde vært i fokus etter min mening. Det burde også vært fokus på det å kaste mindre mat.

 

Kaster du mindre mat, fører det ikke bare til at du selv sparer penger, men det tar også vare på miljøet. Nå er ikke jeg den som er skikkelig miljøbevist i alle mine valg, men jeg ser rett og slett ingen logikk i det å lage mengder med mat, for så å kaste det. Det aller meste kan fryses, eller stå kaldt over natten så du kan benytte deg av en deilig lunsj, eller en middag som krever kun en enkel oppvarming.

 

Jeg har vært flink med det å unngå å kaste mat i flere år nå. Jeg lager for eksempel en stor form lasagne, en stor pizza eller kjøper meg en stor kalkun som jeg spiser til middag, for så å fryse ned til senere. Som student i en travel hverdag, er dette perfekt. Det tar mindre tid å lage, jeg lager ikke mer enn jeg greier å spise, og jeg sparer penger.

 

Selv fikk jeg meg en lærepenge når jeg så på nyhetene for litt siden at det kastes enormt mange kontaktlinser i vasken. Plast i naturen har vært et stort fokus i året som gikk. Selv har jeg kontaktlinser som jeg bytter hver andre uke, og når de byttes, kastes de i vaksen. Men siden jeg fikk høre om at dette var uheldig for miljøet, så sluttet jeg med det, og kastet heller linsene i restavfall. For det koster meg ikke noe å gjøre det, så det var rett og slett bare en gammel vane for min del.

 

 

 

Hvis man tenker at det går bra for denne gang svært ofte, eller i verstefall hver gang, da går det en vei. Ikke kast qtips og kontaktlinser i do. Vær miljøbevisst. Selv om jeg ikke ser på meg selv som en person som er hysterisk opptatt av å gjøre det rette til en hver tid, så tenker jeg at små tiltak som for eksempel det å fortsette med å lage riktig mengde med mat, kast linser i restavfall fremfor i vasken – da har jeg jo kommet et stykke.

 

Hva med deg? Er du litt miljøbevisst, eller tenker du at det lille du gjør ikke gjør en forskjell? Tenk om alle tenkte slik. Eller hver tredje person tenke på den måten. Da er det ikke rar det ikke skjer noe. Så om du ikke ser forskjell av det du gjør, så kanskje det gir deg en bedre følelse av å gjøre noe som er bra for miljøet.

 

#miljø #samfunn #plast #avfall #fokus #nyttårsforsett #Mål #målbevisst #kontaktlinser

-Randi Annette-

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg