Butterdeig og paibunn kan brukes til så mangt.

 

Alt av ingrediensene hadde jeg sammen i bollen og jobbet med den til den nesten var fast, å deretter knadde den fast med hendene.
Pakket den i plast og lot den ligge i kjøleskapet i 30 minutter.

Dermed formet jeg disse som små skåler og stakk de med gaffel for å få de sprøe og igjennom stekt.
Jeg tenkte at dette kom til å bli litt av et flott resultat.

De fine hjemmelagde “skålene” av en sunnere butterdeig med stekt kylling og sopp med glassert løk som jeg skulle helle over de nystekte og rykende ferske……


Ja, vi kan nok diskutere hvor fine de såkalte “skålene” ble.
Ja, du som har erfaring med dette eller tenkte lenger enn å bare kaste deg over en ide du plutselig fikk, hadde nok utført dette på en bedre måte.

Men, man lærer så lenge man lever. En annen ting er at jeg har ikke vært uheldig med matlaging eller andre prosjekter ved kjøkkenbenken på veldig lenge, så det måtte jo skje før eller siden.

Kanskje jeg skal ønske meg små søte pai former til bursdagen min som er 22 november?

Eller, det er jo snart jul også.

Uansett, her har du slutt resultatet.
Det kunne sett finere ut med en annen form på deigen, men uansett, det smakte nydelig og det ser ikke så aller verst ut heller.
Jeg sier ikke det ser perfekt ut, men hva er vell egentlig perfekt?!

Uansett, her er ingrediensene for de flotte “skålene”:
5 Dl Sammalt Spelt Grov
150 Gr Margarin
1 Stk Egg
3,5 SS Vann
Litt salt om ønskelig

Slik gjør du:
Som nevnt, ha alt i en bolle og kna med hendene eller ved å bruke en kjøkkenmaskin som jeg gjorde.
Smøret er enklere å kna inn dersom det er litt mykt. La det stå fremme på kjøkkenbenken en stund om du ønsker det.

Oppskriftene på guacamole og karamellisert løk er det egne innlegg på.

Hva fikk du utav dette innlegget?
Bruk paiformer 😉

-Randi Annette-

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg