EGENPLEIE MED DEN SORTE MASKE!

Dagen i dag startet utrolig bra med en skikkelig god treningsøkt, etterfulgt av husarbeid. Og ellers har det vært masse lesing og pugging. Det er bare en uke til eksamen nummer to for min del, så jeg tillater meg noen gode pauser da jeg vet det er utrolig viktig.

 

Og da passer det vel godt med noe som har med egenpleie å gjøre – tenker jeg.

 

 

 

Tidligere i dag fant jeg en ansiktsmaske som jeg ville prøve nå i kveld. Jeg har sett noen skrekkeksemplarer (video på Facebook og lignende), så jeg er skikkelig spent på om jeg vil slite med smerter eller om det vil gå smertefritt å ta den av. Tiden vil vise…..

 

 

 

Jeg var litt skeptisk der jeg holdt på å smøre utover dette i fjeset mitt, skal jeg skal innrømme. Men det kan vel ikke være så farlig. Eller?!

 

Men nå er tiden der og jeg har slappet av i 30 minutter (hvem er det jeg prøver å lure….kan ikke å slappe av i eksamenstiden).

 

Jeg legger ut hvordan det gikk å ta av masken på Instagram (@randiae), så følg med.

 

 

-Randi Annette-

FORBRUKERNE MÅ FÅ OPP ØYNENE!

Det er skremmende å tenke på hvordan mange håndterer dette med kasting av mat. Enten har forbrukerne for god råd, eller så er forbrukerne ubevisst i forhold til kasting av mat.
Selv om vi ikke ser så mye av rare grønnsaker og lignende, så er det forbrukerne som har påvirket dette. Dersom vi vil ha store gulrøtter og flekkete poteter, så må vi rope høyt, slik at vi blir hørt.

 

Jeg kom over et program i kveld som tok for seg nettopp dette. Og det engasjerte meg veldig.

 

 

Personlig er jeg veldig flink når det kommer til mat på flere områder, og jeg vil gjerne dele mine tips med deg. Både når det gjelder det økonomiske, men også det å hindre at det havner i søppelbøtten.

 

 

Tips på veien:

  • Lag deg en egen matkonto med et bankkort som kun brukes på mat. Med et fast beløp må du faktisk tenke over dine handleturer, og med dette unngår du å kjøpe unødvendig mye. Jeg bruker 2000 til 2500 kr på mat i måneden, men siden august har jeg brukt 1500kr fordi jeg har gjort større innkjøp på frysevarer.
  • Aldri kjøp så mye at du mister oversikten i kjøleskapet og fryseren. Bruk det du har før du kjøper noe nytt. Skulle du få lyst på andre ingredienser til middagen enn det du har planlagt, så sørg for å få brukt opp det som må spises dagen etter.

 

 

  • Sorter fryseren. Kjøtt og fisk i hver sin skuff, og grønnsaker og brød/rundstykker i en annen – slik har jeg det.

 

 

  • Tørt brød? Benytt en brødrister eller en mikrobølgeovn. Da blir den som fersk igjen ( her tok jeg meg selv i det å NESTEN kaste noe av et brød i kveld. Helt til at jeg kom på at jeg kunne riste de to skivene). #Matskamnesten.
  • Kjøper du inn 2 kg med kylling eller lignende, så frys ned i posjoner på for eksempel 200 til 250 gram. Slik bruker du ikke for mye penger, og du lager nok mengde slik at du ikke kaster noe “rester”.
  • Skulle det bli noe til overs, spar til dagen etter. Enten som matpakke, noe kjapt før trening eller lignende. Bruk fantasien.

 

 

  • Slitne grønnsaker? Legg de i en bolle med isbiter og vann i 10 minutter. De blir som ferke (dette har jeg ikke testet, men jeg har sett at dette skal være genialt).

 

Der jeg har noe å lære er disse små agurkbitene som blir igjen. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke spise hele agurken. Siste biten kaster jeg ofte har jeg sett. Med mindre jeg kutter den opp i biter for taco og lignende. Kanskje det er rett og slett en stygg uvane? Men mye handler om å bli bevisst, så det er kanskje greit å tenke over hva man gjør når det kommer til det som havner i søppelbøtten.

 

 

Jeg skal skjerpe meg og bli mer bevisst – hva med deg?

 

-Randi Annette-

JEG FØLER JEG HAR 100% KONTROLL. DET SKREMMER MEG!

Det har ikke vært så alt mange situasjoner som denne for min del. Jeg opplever at jeg ligger et hestehodet foran skjema med tanke på eksamensperioden. Jeg har jobbet utrolig godt og strukturert fra dag en, på tross av at jeg er utrolig lei av å studere. Men den staheten er og forblir min gode venn. Det kan ha en sammenheng med at jeg har kun en gruppeeksamen og de fire andre eksamene er på en måte opp til meg selv.

 

Jeg liker å jobbe godt og vil gjerne føle meg ferdig noen uker før en innlevering eller rett og slett før eksamensperioden starter. Det kan enten gå skikkelig bra, eller gå sånn passe. Faren med at jeg føler meg såpass klar kan selvfølgelig være at jeg slapper mer av når det nærmer seg. Men igjen så er det godt å kan gå inn i eksamensperioden å være litt avslappet.

 

Jeg skal selvsagt jobbe og stå på til siste dag, men det er ubeskrivelig deilig å kjenne på denne følelsen.

 

 

Tenk at jeg nå skal begynne å søke jobb. Det er så utrolig deilig å tenke på. Det hjelper selvsagt på motivasjonen.

 

 

Nå er det bare å fokusere og gjøre den jobben som må gjøres. Og det i et behagelig tempo, for en gang skyld.

Lag dere en magisk kveld.

 

-Randi Annette-

My wish was to become a popstar

 

Men slik ble det altså ikke.

Som liten så jeg opp til Britney Spears. Jeg manglet bare utseende, stemmen og selvtilliten. Så det ble ikke noe av denne drømmen.

 

Jeg var i bursdag i går og vi skulle kle oss ut som det vi ville bli når vi ble voksne. Jeg kunne selvsagt kledd meg ut som frisør, men det første som slo meg var popstjerne. Og da kunne jeg slippe unna med masse sminke og løsvipper. Det er ikke ofte jeg sminker meg såpass mye som jeg gjorde i går, men jeg syntes det var utrolig godt og morsomt å kunne gjøre det.

 

 

 

 

 

 

 

Det ble en hvit shorte som jeg knytet til en magetopp, og en grå kort jakke som jeg aldri bruker. Samt en hullete dongeribukse.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var morsomt å høre hva de andre på bursdagen hadde kledd seg ut som. Det var mange barndomsdrømmer som dessverre ikke hadde gått i oppfyllelse. Alt ifra designer og bonde, til ninja og prinsesse.

Men det hadde blitt mye fint av disse menneskene – tross alt. En koselig og fin feiring av godeste Vero.

 

 

Og som den glade bursdagsjenten jeg er, så teller jeg nå ned til min egen bursdag som er 22 november. Om jeg gleder meg? Jeg elsker bursdagen min.

 

Lag dere en magisk dag.

 

-Randi Annette-

OPPSKRIFT PÅ PROTEINRIKE HJERTERUNDSTYKKER

Når du vet du spiser noe som er bra for deg.

 

Når du vet 100% hva det inneholder.

 

Og når det er sagt, så vil du sette pris på at du vil finne ut at dette kan lages på 1,2,3…..

 

 

Sunne og proteinrike rundstykker. Perfekt som matpakke, et mellommåltid eller kveldsmat.

 

Mitt førsteinntrykk av proteinrundstykker generelt sett, var ren skepsis. Men når jeg så på innholdet, så forstod jeg at dette kunne være en genial måte å få i seg bra næring på. Er du klar for mer?

Oppskriften er fra enn oppskrift jeg har funnet, men jeg har gjort min lille vri. Oppskriften gir omtrent 16-20 rundstykker, men jeg pelier alltid å få 20 stykker utav denne oppskriften, da jeg ikke lager de veldig store.
Ovnen pleier jeg å sette på 200 grader, med varmluft.

Skroll videre.

 

 

Ingredienser:
4 egg
600g Mager Cottage cheese (velg vanlig dersom du ønsker det)
3 ts bakepulver
2 ts salt
150g finrevet gulrot (jeg varierer med å raspe de slik at de blir litt grovere, men dette er opp til deg)
600g små, lettkokte havregryn

 

 

Slik gjør du:
Jeg pleier å mose egg og cottage cheese sammen til den blir nesten helt glatt, med en stavmikser. Jeg foretrekker at osten ikke er helt most. Rør inn bakepulver og salt.
Bland inn finrevet gulrot til en fin røre, som dere kan se på bildet.

 

 

Hell i havregryn og bruk gjerne hendene for å være sikker på at du får en god og jevn masse.

 

 

En klissete masse – perfekt.

 

Form de som en bolle, legg de på brettet, og trykk de litt flate. Et tips kan være å tenke at du skal ha pålegg på, og da er det kjekt å ha litt plass til å legge det på. Første gangen jeg lagde disse, ble de som boller, så ikke vær redd for å trykke de litt flate. De hever ikke veldig mye, men litt. Prøv deg frem.

Velg pålegg etter eget ønske.

 

Jeg fordeler rundstykkene på to brett, og jeg steker de hver for seg i 22 minutter. Dersom du skulle få nærmere 16 stykker, anbefaler jeg at du steker de i omtrent 27 minutter.

 

 

Eller være kreativ slik som jeg var, form hjerter ved å forme de i hendene, eller benytt en utstikker. Det har ikke jeg prøvd, men det fungerer helt sikkert.

 

 

Ta-da.

 

 

 

 

 

Oppbevar de i kjøleskapet i plast i maks tre dager, da disse inneholder ost.
Jeg har alltid 3-6 rundstykker i kjøleskapet, og resten i fryseren. Jeg er i overkant flink til å forberede og planlegge, så jeg har alltid kontroll når det gjelder det å ha slike rundtsykker i kjøleskapet.

 

Ta de opp kvelden før du skal ha de til frokost. Du kan også ta de opp fra fryseren, ta med den en tube skinke/baconost på skolen eller jobb, og du har fersk og sunn lunsj.

 

Hvert rundstykke inneholder omtrent 200 kalorier. Så du kan være sikker på at du får i deg proteinrik mat og at du holder deg mett.

 

 

Håper dere liker disse like godt som meg.

 

Lag dere en god dag.

 

-Randi Annette-