Hjemmelagd fiskegrateng. Mest sannsynlig ikke slik man vanligvis gjør det :-)

 

Stiv pisket eggehvite. Det skal være mulig å holde koppen opp ned, uten at eggehviten renner. Eller som de gjorde før i tiden, prøv å kast den på veggen.

Ikke at jeg gjorde det, men husker at jeg har hørt det før.

Så skal den godgjøre seg i ovnen.

 

De største bitene av kavringen ble litt brente, men de er det bare å plukke av.

 

Så det jeg mener med at denne oppskriften er litt ulik det man vanligvis gjør, er at denne oppskriften inneholder purreløk. Jeg er svært glad i løk, så jeg måtte prøve.

 

Ingredienser: 3 Ss hvetemel, 4 dl ekstra lett melk, 75g makaroni, 1/4 purreløk (kan sløyfes), litt salt (kan sløyfes), 1/4 pepper, ca 400g torskefillet eller annen kokt hvit fisk og 4 stk eggeplommer.

 

Slik gjør du det: Lag en tykk, hvit saus av mel og melk, og avkjøl den litt.

Kok opp makaroni (følg koketiden på pakken. Her kan du bruke fullkorn om ønskelig).

Tilsett makaroni, tynne purreringer (kan sløyfes) og pepper og evt salt. Ha i biter av den kokte fisken. Bland en og en eggeplomme inn i sausen. Stivpisk eggehvitene og hell forsiktig inn.

Smør en ildfastform, eller bruk bakepapir som jeg gjorde, og hell blandingen i formen. Knus kavringen eller bruk ferdig strøkavring, om ønskelig. 

TIPS: Om ønskelig kan man strø revet ost over. Ca 1 dl.

 

Stek i stekeovnen ved 200-225 grader, ca 40 minutter. Jeg lot den stå i ca 30 minutter siden kavringen begynte å bli litt brent.

 

Annet tilbehør kan være kokte poteter, raspet gullerøtter, en skive sitron og evt litt dill på potetene.

Rømme eller creme fresh , smeltet smør kan også være godt tilbehør. Prøv deg frem. 

 

Personlig synes jeg det var godt med purreløk i fiskegratengen, men tror jeg vil servere det ved siden av neste gang.

 

Lykke til 🙂

 

-Randi Annette-

2 kommentarer
    1. Kan lønne seg å knuse kavringen i blender først, for da får det lik steketid. Bruker grov makaroni her også, vi serverer med dampte brokkoli, purre å blomkål vi. Ettersom ungene elsker de grønnsakene. Fremgangsmåten vår er forskjellig, men hva gjør det så lenge resultater er godt? 😉 tips, ha en ts muskat i hvitsausen. Det er kjempegodt å fremhever smakene 🙂

    2. Anonym: Smart. Har akkurat fått meg en stavmikser så kan sikkert benytte meg av den også 🙂
      Det finnes sikkert enklere måter å gjøre det på, for det tar litt tid. Men så lenge man har det gøy på kjøkkenet så går tiden 🙂
      Muskat, selvfølgelig. Tusen takk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg