En smakebit på en sunnere waldorfsalat får dere her.

 

Med kalkun så må det være waldorfsalat. Det er et must for meg i så fall. Tenkte jeg skulle dele med dere hvordan jeg lagde den. Om man gjør det på denne måten eller ikke får være opp til hver enkelt, men jeg hadde lyst til å gjøre en vri på den.

Ingredienser

2/3 kremfløte

2 Epler

1 1/2 Ss lett majones

1 Boks mager kesam

1 Flaske sitronsaft

1/3 Stenfrie røde druer

Valnøtter etter eget ønske (kan sløyfes)

Salt og pepper

 

Slik gjør du

Start med å lag krem av fløten, sett den i kjøleskapet. Skrell eplene og del opp i terninger i den størrelsen du ønsker. Drypp litt sitronsaft over eplebitene så de ikke blir brune. Del druene i to dersom de er store. Bland inn majones, mager kesam, druer og epler. Smak til med litt salt og litt pepper. Pynt med tynne skiver av eple, druer og valnøtter.

 

Jeg syntes denne ble god, men likte den bedre dagen etter. Det er ofte sånn med noen matretter. Dagen etter smaker det mye bedre av en merkelig grunn. Uansett, jeg anbefaler dere å prøvde denne. Å da ikke bare til kalkun, men til middager generelt.

 

Håper den faller i smak.

 

#valdorfsalat #mat #mattips #Middagtips #middag #Dessert #Sunt #Godt #Inspirasjon #motivasjon #husmor #Tips #matblogg #Blogger #oppskrift

 

-Randi Annette-

 

6 kommentarer
    1. Jeg bruker en boks Yoghurt Naturell, 1 boks Cottage Cheeze, 1 boks mager kesam vanilje, Røde druer, Epler og Valnøtter 😀 😀 Det er min versjon og jeg koser meg med den. Passer til mye rart den. Har tom brukt den koteletter 😀

    2. Anonym: Den var jo ikke verst. Ikke dumt 🙂 Det er rart med det, men jeg har ikke laget det annet enn til nyttårsaften. Tenkte jeg skulle bruke det litt oftere 🙂

    3. Kan det virkelig kalles waldorf salat med bare druer og epler…? Eller er det ‘dressingen’ som gjør den til waldorf?

    4. silje: Jeg skal ikke si jeg vet hva som gjør at den har navnet “waldorfsalat”, men det er ikke mye som er endret når det gjelder ingrediensene. Det er mange som leker med oppskrifter på kaker ect, men kaller det for det samme.
      Men, hva man velger av frukt/nøtter må man velge selv. Selleri for eksempel er jeg absolutt ikke fan av. Det er mange som bruker det i denne salaten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg