VRANGFORESTILLINGER AV MEG SELV

Rett i fra hjertet, så har jeg hatt en vrangforestilling av meg selv opp igjennom åra. Vi snakker opp igjennom svært mange år. Jeg tok meg i det her om dagen da jeg rotet meg borti karakterboka mi og andre viktige papirer. Jeg har aldri hat noe særlig selvtillit i ung alder, men den har heldigvis kommet seg i tjueåra. Når jeg tenker på Randi Annette på ungdomsskolen og videregående, husker jeg ei jente som var usikker, ikke særlig flink på skolen og hadde vanskeligheter med å forstå algebra og brøk. Jeg husker ikke det at jeg var god i norsk, gym og andre fag.

 

Det sies at man glemmer det positive, men husker det negative…

 

 

I ettertid har jeg valgt å studere via nettskolen, der jeg har fullført matematikk, naturfag og historie. Nå er det norsk som gjenstår, og jeg er ferdig med studiekompetansen til sommeren. Jeg må si jeg er glad jeg snubla over disse papirene som er bevis på at jeg faktisk har dugd til noe igjennom åra jeg har gått på skolen. For det jeg tidligere satt igjen med av ettertanke, var at jeg ikke var noe flink.

 

Heldigvis har jeg det svart på hvitt, jeg hadde faktisk mange firere og femmere på skolen. Tre i matematikk, men fem i kristendom, gym, norsk og samfunnsfag. Så hva er det jeg har sutra sånn over? Jo, det var sikkert to-tre i klassen som alltid fikk bedre karakter enn meg. Fikk jeg fire, ja så fikk de fem. Jeg kunne oppleve det å få to og de fikk fire. Jeg vil frem til det at vi sammenligner oss så alt for mye med andre.

 

Det er snakk om press herfra og dit –  ja, press når det gjelder klær, karakterer, utseende, økonomi og gudene vet hva.

 

 

Så jeg har liksom gått igjennom mine 28 år på denne jorda å sett på meg selv som jeg er hu jenta som… Ikke duger i det som de flinke duger i. Eller ja, veldig satt på spissen. Poenget mitt er at jeg aldri har hatt selvtillit i enkelte fag som jeg nå i voksen alder må ha jobbet ene og alene med. Å vet dere hva?! Jeg greier det. Jeg fikser det, og selvtilliten har jeg fått. Så til dere som ser i karakterboka deres at dere ikke duger, sammenligne deg selv med deg selv. Hvordan var det i fjor? For ett år siden kanskje tre? Er det ikke noe bedring, nei vel, men det er sikkert mange som er dårligere enn deg.

 

 

Det trøster i så fall jeg meg med. Mange faller ut av ulike grunner. Jeg har mange ganger hatt lyst til å hoppe av, men gleden av å ha greid å holde seg fast er desto bedre.

 

 

Så nå mine kjære, fjerne og nære. Jeg duger.

 

#vrangforestillinger #blogg #skole #Press #kroppspress #samfunn #debatt #skole #studie #student #ungdom #barn #voksne #Trondheim #studiekompetanse

-Randi Annette-

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg