EN DEILIG OPPSKRIFT PÅ EN LØRDAG

Det er lørdag og da passer det perfekt med en oppskrift på en kjempe enkel og god middagsrett. Dette er flotte elementer med tanke på en tapasbord, så jeg har nå bare på en uke spist akkurat dette tre ganger. Jeg fikk plutselig en ny favoritt. Det går veldig kjapt å lage så det er ikke noe vits i å tenke at man ikke har tid, for det har man. Det tar bare 15 minutter å lage det dere ser på tallerkenen. 

 

Stekt svin i terninger, maiskrem, salat, tomat, foccacia og aioli.

 

 

Svine stekte jeg med salt og pepper, foccacia og aioli kjøpte jeg på Rema 1000. Det er så klart aller best hjemmelagd, men når tiden ikke strekker til så synes jeg det er lik så greit å kjøpe det ferdig. Brødet finner dere oftest i frysedisken.

 

 

 

Så har vi en deilig maispure. Denne lagde jeg for første gang forrige lørdag, da jeg og kjæresten min skulle lage tapas for oss og mine svigerforeldre. Jeg og svigerfar ble spesielt glad i denne så vi forsynte oss godt, med god samvittighet. Denne kan lages på sikkert tusen måter, men jeg liker å sette mitt eget preg på maten jeg lager, så det å følge oppskrifter er jeg særdeles dårlig på. Den oppskriften jeg fant sa den skulle inneholde fløte. Men jeg valgte å gjør den litt sunnere med å bruke melk.

 

 

Ingredienser for 4-5 personer

4 Maiskolber (eller 2 bokser mais, ca 6 dl mais)

2 Dl lett melk (eller den du måtte ønske)

5 Ss Smør

Salt (etter smak)

Pepper (etter smak)

Paprikakrydder (kan sløyfes)

 

Fremgangsmåte

Dersom du bruker maiskolber, skjær av maisen og prøv å få de i små biter. De kommer til å sitte fast i remser, men det er ikke noe problem. Mais og melken skal kokes sammen under lokk i ett minutt. Tilsett smør og hell det gjerne over i en bolle så det kan avkjøles litt. Når det ikke ryker, kan du bruke stavmikser  eller blender, og mose det godt sammen. Tilsett krydder.

 

Dere kommer ikke til å angre. Kanskje du skal overraske en venn, kjæreste eller rett og slett deg selv med dette i kveld? Del gjerne innlegget med den du vil dele denne retten med <3

 

 

God lørdag.

 

 

#tapas #Oppskrift #mat #kos #familie #maispure #mais #sunn #Kosthold #Middag #lørdag #fest #inspirasjon #Matblogg #Blogger #Blogg #kosthold #rema1000

-Randi Annette-

 

10 kommentarer

Siste innlegg