13 GODE GRUNNER….

Det er mange grunner til å ta livet sitt for en person som er langt nede og som ikke ser en annen utvei. Men for alle rundt så er det så mange grunner til å ikke gjøre det. Er man langt nede så blir ord som blir sagt bare en lyd som ikke virker hel eller som ikke er skikkelig til stede. Serien 13 Reasons Why viste til det. Og den gjorde virkelig inntrykk på meg. Jeg var lenge i tvil om jeg kom til å takle å se den, men når jeg satte igang, så innså jeg at det ikke var ekkelt å se den, sett vekk ifra de siste episodene. 

 

Et tøft men et viktig tema.

 

 

Selvmord et et tema jeg ikke ønsker å gå så veldig inn på. Men jeg kan i så fall si en ting, og det er jeg ser mye av meg i hovedpersonen med tanke på meg selv som tenåring. Det er jammen meg ikke en enkel situasjon å være i. Som tenåring er man hormonell og man kan oppleve mye som mange ikke ser eller vet om. Små ord og handlinger kan gjøre mye skade. Spesielt om det går på hvordan du gjør det på skolen, om du ikke har venner, hvilke venner du har og hvilke valg du har tatt.

 

Jeg vil stoppe her og si at jeg synes serien var tøff og sårbar. Selvmord er et tema som er vanskelig. Men det har godt av å komme frem i lyset. Ikke glem at de rundt deg har følelser. Det er snakk om et liv med gode og vonde minner. Tøffe valg og hendelser har skjedd i et liv. Både hos et barn og hos en voksen.

 


 

 

Ung, voksen eller gammel. De aller fleste har kjent på det å føle seg utenfor, ikke bra nok og det å ikke kan strekke til. Og det er kanskje ikke slik at alt trenger ikke å komme i lyset eller prates om. Bare vit at det er håp og at det finnes hjelp.

 

 

Alt trenger ikke å deles. Noen episoder og hendelser som har skjedd kan forbli en hemmelighet som kun din egen.

 


 

Men det er bedre å betro seg til en person og prate, enn å ikke lette på trykket….. Lettere sagt enn gjort – ja, det er det.

 

-Randi Annette-

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg