DE KAN TAKKE SEG SELV – BULLSHIT

Jeg lot meg provosere, men også engasjere. I går kveld kom jeg over en dokumentar der det handlet om tungt rusmisbrukere. Jeg har alltid tenkt mitt om dette og ja, jeg har vel en gang sagt at de som er avhenigig av stoff og de som er uten et hjem, ja, de kan for det selv. De har valgt det selv. Hvem har ikke tenkt det eller sagt dette høyt? Jeg tror vi er mange.

 

Etter jeg så dette programmet, fikk jeg noen andre øyne på dette og det fører da til at jeg velger å blogge om nettopp dette.

 

 


Foto: Cassandra

 

Ja, de som ruser seg velger selv å gjøre det. Men det som er mitt syn og min mening når det kommer til akkurat dette, er at jeg tror ikke at de som i dag er så avhenig av stoff, valgte å komme dit de er i dag – svært avhengige. Hadde vi spurt de som ruser seg i dag, om de ville tatt det første skuddet igjen dersom de fikk en ny sjanse. De fleste tror jeg ville sagt NEI.

 

Hadde de visst at de kom til å være uten et hjem, uten en familie å støtte seg på, da hadde de nok ikke gjort det. For hvem vet hva fremtiden bringer? Ikke jeg. Og ikke du.

 

Tre skudd og du er avhengig  – var det en som sa i dokumentaren. 3 skudd tenker jeg. Det er så lite, men så alvorlig. Så alvorlig at jeg ikke en gang kan tenke meg hvordan det må være. Man har kanskje en jobb, mange venner og kanskje barn. Etter å møtt feil person, havnet på feil fest. Så blir livet snudd på hodet.

 

 

Jeg fikk i såfall et annet perspektiv på det. Jeg skal i så fall ikke gå rundt i gatene å se meg over skulderen på de som sitter der uten et hjem, å si med stolthet at de har valgt det selv. De er mennesker  – rettere sagt, våre medmennesker. Tabu, sterke meninger, egoisme … Ja, kanskje vi skal tenke oss om før vi dømmer neste gang vi får slike tanker.

 

Bare en tanke………..

 

 

#tabu #overdose #samfunn #Krise #avhengighet #dokumentar

-Randi Annette-

4 kommentarer
    1. Mange av de som blir narkomane kan ha hatt symptomene assosiert med narkomane, før de blir narkomane. De kan ha angsten fra å bli mobbet. 2% av alle barn blir mobbet gjennom hele barneskolen. Eller genetiske sykdommer. Alt fra autisme, adhd, ocd, tics, treg tale, sosiale problemer, kjønns forstyrrelser til stamming. Eller at de ikke hadde en familie å støtte seg på og kom i kontakt med dop gjennom barnevernet. Eller kanskje alle tre. “Invisible people” på youtube, er en veldig bra plass å lære om mange skjebner.
      Bra at du skriver om dette. Ha en fortsatt fin Søndag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg