DEN JÆVLA ABORTLOVEN.

Øker barnetrygden og man skal på den andre siden ta vekk muligheten om abort. Jeg føler dette på en og samme nyhetssending gjorde meg bare forvirret. Selv jeg er snart 30 år (vi snakker timer…). Jeg er singel, jeg har ingen barn og ja, jeg har kjent på dette presset i mange år, men jeg kan rett og slett ikke ta stilling til det.

 

Jeg er idiotsikker på en ting. Det er at jeg kommer aldri i verden til å sette et barn til verden bare for å gjøre det, eller bare for at samfunnet forventer det av meg som en kvinne. Og med den debatten om abortloven, så strider det veldig i negativ retning for min del å skal ta sjansen på å bli gravid, for så å risikere å få et foster som ikke utvikler seg normalt, som vil leve med smerter og den slags.

Men det skjærer så enormt i hjertet mitt med å si det også, for det å velge vekk et barn med kroniske sykdommer for eksempel, ja, det gjør vondt å si hva jeg ville gjort. Man kan vel aldri vite før man er der. Men ja, det er noe med det å høre hva de sier de som har vært igjennom dette. De sier jo at de ville valgt noe annet om de hadde visst det de vet i dag.

 

Den jævla abortloven – ja, den har to sider. Noen strider i mot den slik den er nå, mens andre håper den vil bli uendret.

Det jeg vil passe på å understreke her er at ingen barn eller mennesker er mer verdt enn andre. Men etter å ha lest og hørt debatter der mødre og fedre står frem og forteller at de ville valgt abort dersom de hadde visst det de vet i dag, ja, så får det meg til å tenke.

Men det å friste med en barnetrygd som øker med 1000 kroner i året, ja da har man liksom løst verdensproblemer. Da er det bare å sette i gang å tørtrene og produsere. Så enkelt kan det sies, ja, men så enkelt er det nok ikke.

 

Skulle denne loven tre i kraft og gjøre abort umulig, så er det faktisk en så stor risiko for at 1000 kroner ekstra i året ikke vil påvirke. For de som tør å stå frem å fortelle den tøffe sannheten om all den bekymringene det innebærer å få et barn med en utfordring fra dag en, ja, det treffer meg. Barn kan i seg selv være utfordrende, jeg vet det. Men i dette tilfelle handler det om å sette et barn til verden som i verstefall ikke vil få det så bra med tanken på helsen.

 

Så da er det plutselig bingo. Skal man ta sjansen, eller ikke. Skal man tenke at man skal bli mamma fordi man lever bare en gang? Man kan garantere at man får 1000kr ekstra i barnetrygd da.

Dette er et så himla tøft tema og det provoserer mange. Selv er jeg ingen ekspert. Men det jeg vet er at jeg skal ikke sette et barn til verden for en hver pris. Hverken for barnet selv, eller meg. Kunne man spådd fremtiden, å visst at barnet ville fått det bra, levd lenge og ikke hatt smerter. Da ville jeg satt barnet til verden selv med en sykdom.

 

Huff, det gjør så vondt å skrive om dette. Det er et dilemma. Jeg aner ikke hva jeg tenker eller hva jeg ville gjort. Men det er vitkig å snakke om vanskelig tema som dette. Men dersom det bare innebærer smerte, kronisk sykdom, mye tårer og bekymringer, da er det kanskje ikke verdt det.

 

Og i så fall ikke for en sum på 1000 kroner ekstra i året.

 

#barnetrygd #abort  #abortlov #abortloven #debatt #politikk

-Randi Annette-

 

4 kommentarer
    1. Gratulerer med dagen 😊
      Det at de igjen “tukler” med abortloven viser hvor kaldt og kynisk samfunnet har blitt. Jeg er absolutt ikke for å bruke abort som eneste prevensjon, men abort bør være en privatsak der paret/dama har siste ordet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg