OPPSKRIFT PÅ PROTEINRIKE HJERTERUNDSTYKKER

Når du vet du spiser noe som er bra for deg.

 

Når du vet 100% hva det inneholder.

 

Og når det er sagt, så vil du sette pris på at du vil finne ut at dette kan lages på 1,2,3…..

 

 

Sunne og proteinrike rundstykker. Perfekt som matpakke, et mellommåltid eller kveldsmat.

 

Mitt førsteinntrykk av proteinrundstykker generelt sett, var ren skepsis. Men når jeg så på innholdet, så forstod jeg at dette kunne være en genial måte å få i seg bra næring på. Er du klar for mer?

Oppskriften er fra enn oppskrift jeg har funnet, men jeg har gjort min lille vri. Oppskriften gir omtrent 16-20 rundstykker, men jeg pelier alltid å få 20 stykker utav denne oppskriften, da jeg ikke lager de veldig store.
Ovnen pleier jeg å sette på 200 grader, med varmluft.

Skroll videre.

 

 

Ingredienser:
4 egg
600g Mager Cottage cheese (velg vanlig dersom du ønsker det)
3 ts bakepulver
2 ts salt
150g finrevet gulrot (jeg varierer med å raspe de slik at de blir litt grovere, men dette er opp til deg)
600g små, lettkokte havregryn

 

 

Slik gjør du:
Jeg pleier å mose egg og cottage cheese sammen til den blir nesten helt glatt, med en stavmikser. Jeg foretrekker at osten ikke er helt most. Rør inn bakepulver og salt.
Bland inn finrevet gulrot til en fin røre, som dere kan se på bildet.

 

 

Hell i havregryn og bruk gjerne hendene for å være sikker på at du får en god og jevn masse.

 

 

En klissete masse – perfekt.

 

Form de som en bolle, legg de på brettet, og trykk de litt flate. Et tips kan være å tenke at du skal ha pålegg på, og da er det kjekt å ha litt plass til å legge det på. Første gangen jeg lagde disse, ble de som boller, så ikke vær redd for å trykke de litt flate. De hever ikke veldig mye, men litt. Prøv deg frem.

Velg pålegg etter eget ønske.

 

Jeg fordeler rundstykkene på to brett, og jeg steker de hver for seg i 22 minutter. Dersom du skulle få nærmere 16 stykker, anbefaler jeg at du steker de i omtrent 27 minutter.

 

 

Eller være kreativ slik som jeg var, form hjerter ved å forme de i hendene, eller benytt en utstikker. Det har ikke jeg prøvd, men det fungerer helt sikkert.

 

 

Ta-da.

 

 

 

 

 

Oppbevar de i kjøleskapet i plast i maks tre dager, da disse inneholder ost.
Jeg har alltid 3-6 rundstykker i kjøleskapet, og resten i fryseren. Jeg er i overkant flink til å forberede og planlegge, så jeg har alltid kontroll når det gjelder det å ha slike rundtsykker i kjøleskapet.

 

Ta de opp kvelden før du skal ha de til frokost. Du kan også ta de opp fra fryseren, ta med den en tube skinke/baconost på skolen eller jobb, og du har fersk og sunn lunsj.

 

Hvert rundstykke inneholder omtrent 200 kalorier. Så du kan være sikker på at du får i deg proteinrik mat og at du holder deg mett.

 

 

Håper dere liker disse like godt som meg.

 

Lag dere en god dag.

 

-Randi Annette-

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg