DET SKJEDDE IGJEN – FANGST AV BLEKKSPRUT

I år som i fjor……

 

Det er som jeg skrev i blogginnlegget i går, en skattekiste å dra krabbeteiner. Man vet aldri hvor mange krabber det er, hvor store de er eller hva annet som gjemmer seg innen for trekassene. I fjor fikk jeg og pappa to blekkspruter i en og samme teine. Du kan lese mer om det her.

 

 

Etter å ha fått en blekksprut, ble det god stemning ombord i båten. Minnene fra ifjor strømmet på, og vi lo godt sammen ved å tenke på det ekle dyret. Det er jo forferdelig merkelig, spør du meg. Men også kult på sin måte.

 

Den aller siste lenken vi drog som bestod av åtte teiner, sa pappa følgende: Ja, det venter oss noe stor nå tenker jeg…..

 

Å der var det bra med krabbe, men nok en blekksprut.

 

 

 

 

 

 

I år ble begge kastet tilbake der de hører til. Det var svært kult å se de i det de traff sjøen. En lyd som minnet om fresing kom tydelig frem, blekkspurten sprutet blekk i sjøen og borte ble han. Det var skikkelig fascinerende……

 

 

Om jeg kunne hatt valget, kunne jeg ha tenkt meg å hatt tre uker til med ferie. Spesielt med tanke på det kjøret som vil bli når jeg starter på med fulltidsstudie igjen. Men det at jeg har hatt en så fin ferie har helt klart påvirket ønsket mitt om lenger ferie. Nydelig vær og masse flotte opplevelser utihavet.

 

Det å ta tak i slike store krabber kan by på utfordringer. De kliper seg godt fast i nettingen i teinene, så jeg må sloss litt med de. Men jeg har heldigvis noen triks på lur, hvis de skulle bli helt umulige….

 

 

Med ni års erfaring innen kampsport, er jeg ikke redd for å ta sjanser eller utfordre meg. Nesen kunne virkelig fått det her, men jeg tok sjansen. Det verste som kunne ha skjedd er at det ville gjort veldig vondt – tenkte jeg.

 

 

Men en krabbe med kun en klo er mindre farlig.

 

 

 

Krabbene ble sortert etter skjønn, og for dere som ikke har sett dette redskapet før, så er den til for å måle krabben. Er den mindre enn dette mellomrommet, må den kastes ut igjen. Den har sikkert et navn, men……

 

 

 

Nå har pappa koket krabbe, så nå skal vi kose oss litt med fangsten. Hjemmefisket krabbe smaker helt klart best.

 

#fiske #krabbe #sjøen #Mausund #frøya #utihavet #blekksprut #sjøen #havet

-Randi Annette-

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg